x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Damen Mangalia plutește în derivă. Sindicaliștii se tem că îi minte conducerea companiei

Damen Mangalia plutește în derivă. Sindicaliștii se tem că îi minte conducerea companiei

de Diana Scarlat    |    25 Apr 2024   •   00:05
Damen Mangalia plutește în derivă. Sindicaliștii se tem că îi minte conducerea companiei

Sindicaliștii din șantierul naval Damen, din Mangalia, au fost chemați la o ședință a conducerii companiei, pentru a li se prezenta mai multe variante de acțiune, în cazul retragerii definitive a companiei. Damen deține 49% din acțiuni la șantierul naval și a anunțat că iese din asociere, anul trecut, în luna august. Statul român deține pachetul majoritar, cu 51% din acțiuni.

Din august până acum, muncitorii așteptau ca statul să facă ceva pentru a salva șantierul naval, dar nu s-au purtat negocieri și ultimele lucrări contractate se vor finaliza în curând, apoi oamenii ar putea fi trimiși în șomaj tehnic. După multe luni de tăcere, angajaților li s-a comunicat că sunt deja noi contracte semnate, pentru a continua activitatea. Sindicaliștii amenințaseră Guvernul cu organizarea unor proteste și se tem că anunțul de marți ar putea fi doar o încercare de a-i liniști până după alegeri.

Cei peste 2.000 de angajați care lucrează pe șantierul naval de la Mangalia - atât la compania mare, cât și la firmele subcontractoare - nici măcar nu știu unde se vor duce, dacă se va intra în șomaj tehnic. Oamenii spun că deja există o presiune psihică puternică asupra lor, pentru că trăiesc în această incertitudine de anul trecut, din luna august, iar din două în două luni sunt anunțați că ar putea pleca acasă.

„Nu știm ce se va întâmpla. Așa ne-au spus și în august, au mai fost discuții la sfârșitul anului, după care am luat-o de la capăt în ianuarie, ne-au mai anunțat o dată că în două săptămâni intrăm în șomaj tehnic, în martie, iar acum din nou nu știm ce se va întâmpla. Nici nu avem unde să ne ducem, dacă nu vom mai avea de lucru aici”, spune un angajat al Damen Mangalia.

Cei mai mulți angajați ai șantierului sunt din Mangalia, 2 Mai, Hagieni, Vama Veche și localitățile învecinate. Cele mai multe familii din aceste localități depind de activitatea din șantier.

La Damen Mangalia lucrau, în vara anului trecut, peste 1.700 de angajați, la care se adăugau circa 2.500 de la firmele subcontractoare. Acum mai sunt 1.500 de angajați ai companiei Damen și sub 1.000 de la circa 200 de firme care încă au contracte cu șantierul. Dacă se va ajunge la trimiterea angajaților în șomaj tehnic, firmele subcontractoare vor fi primele care vor pleca de pe șantier, cu tot cu angajații lor.

În ultimele luni, la nivelul conducerii șantierului naval s-au produs mai multe schimbări neașteptate. Sindicaliștii au observat că se schimbă permanent membrii Consiliului de Supraveghere și că acționarii aflați în conflict nu mai găsesc nicio cale de colaborare. Nici Damen, nici statul român nu au adus noi contracte, iar membrii CS au respins, în luna noiembrie, un împrumut pe care compania olandeză ar fi vrut să-l acorde șantierului, pentru că Damen ar fi impus niște condiții inacceptabile. Împrumutul ar fi fost de 10 sau 12 milioane de euro. 

Sindicaliștii au mai spus că membrii CS au respins permanent orice altă încercare de a se aduce noi contracte pentru șantier, iar cele la care angajații au mai lucrat se finalizează luna aceasta. 

Posibil „blat” politic, înainte de alegeri

În luna martie, sindicatul a transmis Guvernului o scrisoare deschisă, cerând implicarea statului în soluționarea acestei situații, amintind faptul că șantierul naval din Mangalia (DSMa) se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru majoritatea angajaților pentru o perioadă îndelungată. În plus, rezultatele financiare negative și datoriile colosale către creditori (Grupul DAMEN) amplifică riscul de insolvență.

Sindicaliștii spun că deși se cunoștea situația de mult timp, șantierul a fost dus pas cu pas spre prăpastie, în timp ce nimeni din conducerea șantierului sau a Ministerului Economiei nu a luat măsuri pentru a redresa această situație. Chiar dacă acum li s-au dat asigurări că ar exista noi contracte semnate, nu știe nimeni nimic, concret. 

Anunțați că sunt noi contracte

Muncitorii încă speră într-o minune care ar putea salva șantierul naval. „Marți a avut loc ședința Consiliului de Supraveghere, la care am fost invitați. Cel mai sumbru scenariu nu se referă la concedieri, ci la întreruperea temporară a activității, adică șomaj tehnic. Noi am participat doar la punctul 4 de pe ordinea de zi, referitor la scenariul potențial al aplicării șomajului tehnic temporar. Ni s-au prezentat graficele cu nivelul redus de încărcare pe șantier și proiectele potențiale, cu detalii”, a explicat, pentru Jurnalul, Laurentiu Gobeajă, liderul Sindicatului Liber „Navalistul”, din Șantierul Naval Damen Mangalia.

Angajaților li s-a comunicat că această invitație și participare la ședința Consiliului de Supraveghere pentru punctul nr. 4 de pe ordinea de zi nu reprezintă o notificare oficială din partea Directoratului, pentru începerea procedurilor de punere în aplicare a șomajului tehnic temporar. „Ni s-a spus să luăm în considerare faptul că Directoratul și întreaga conducere a șantierului depun în continuare eforturi pentru a evita scenariul de mai sus”, mai spune liderul de sindicat.

Oamenii încă au speranțe la o revenire la normalitate, în activitatea șantierului, pentru că li s-a spus că în prezent se fac mai multe demersuri pentru negocierea unor proiecte, iar societatea participă la licitații pentru mai multe tipuri de lucrări, atât de reparații și modernizare a navelor, cât și de construcții noi. 

Pe modelul „spune-le ce vor să audă”

Anunțul surprinzător de marți a venit după ce sindicaliștii au cerut statului român să se implice și să le asigure angajaților șantierului condițiile economice pentru a avea un trai decent, conform Articolului 47 din Constituție. 

Unii muncitori se tem că ședința de marți și felul în care a fost prezentată situația ar putea fi doar o încercare a statului de a aplana un posibil conflict, înainte de alegerile locale și europarlamentare care vor avea loc pe 9 iunie, iar contractele despre care li s-a vorbit ar putea să nu existe. 

„Noi doar am auzit că există contracte, dar nu le-a văzut nimeni. Mulți ne întrebăm dacă nu cumva e blat cu Damen, să tacă până după alegeri și să ne trezim că ne trimit în șomaj chiar la vară. Mie mi se pare ciudat cum acum o lună și jumătate nu aveam niciun contract nou încheiat, iar marți am fost anunțați că vom avea contracte. Multora ni se pare ciudat. Ar fi bine să avem de lucru și contractele chiar să se fi semnat, dar poate fi și o încercare politică de a ne calma pentru o lună jumătate, până trec alegerile”, spune un angajat.

Cu toate acestea, liderul sindicatului a declarat, pentru Jurnalul, că unele certitudini există. „Dragados Offshore este unul dintre contractele la care se fac cotații. De asemenea, pentru 3 nave de transport bitum contractul este în curs de negociere, au parcurs mai multe etape, trebuie soluționată partea financiară și trebuie obținute scrisorile de garanție bancară. Până în prezent, contractele erau negociate la nivelul grupului Damen, însă recent a fost înființată o echipă în cadrul șantierului, care se ocupă cu astfel de cotații și licitații. Se mai negociază pentru proiectele din SEAP”, a explicat liderul sindicatului, pentru Jurnalul, aducând ca argument faptul că nici înainte nu vedea nimeni contractele, dar au existat lucrările.

Sindicaliștii așteaptă și o decizie politică salvatoare, știind că există precedent, în situații similare. „Este posibil ca în perioada următoare, Ministerul Finanțelor sau Guvernul să emită un Ordin sau o Ordonanță de Urgență, așa cum s-a întâmplat atunci când România a mai fost implicată în alte procese la Curtea de Arbitraj – de exemplu, cel cu Pfizer sau cel cu Transelectrica”, explică Gobeală.

În afară de sindicat, nu comunică public nimic nici compania Damen, nici Ministerul Economiei sau conducerea Șantierului Naval 2 Mai SA Mangalia, deși situația e tensionată. Conducerea șantierului a comunicat doar cu sindicatul și numai pe unul dintre punctele discutate pentru ceea ce urmează să se întâmple în continuare.

Legea care a dus la „divorțul” de statul român

Retragerea fulgerătoare a companiei olandeze din asociere s-a produs după o modificare legislativă cerută de Uniunea Europeană, pentru Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prin care Damen ar pierde dreptul negociat cu statul român de a numi conducerea șantierului naval, chiar dacă nu deține pachetul majoritar de acțiuni. 

Este vorba despre Legea 187/2023 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice care elimină posibilitatea de a mai deține controlul operațional și managerial, iar astfel statul a încălcat acordul inițial cu partenerul olandez. 

Damen a dat în judecată statul român la începutul acestui an, cerând despăgubiri de 500 de milioane de euro. Ministerul Economiei nu a avut decât o reacție defensivă, fără niciun rezultat, imediat după ce compania olandeză a anunțat că iese din asociere. 

Ministrul Radu Oprea s-a rezumat la a declara că nu există niciun motiv de retragere a companiei Damen, pentru că nu ar fi afectată de noua lege care modifică modul de numire a conducerii, apoi a făcut o vizită pe șantier și aici s-au oprit demersurile.

De șantier depinde economia zonală

Șantierul naval de la Mangalia nu este o simplă companie în care statul român are pachetul majoritar de acțiuni, ci este cel mai mare angajator din sudul litoralului, de care depind mii de familii și sute de afaceri zonale. Întreaga economie a zonei de sud a litoralului va avea de suferit la închiderea șantierului, generând mii de șomeri, în această vară, oameni care nu pot fi absorbiți de industria ospitalității, neavând nici pregătirea necesară pentru a lucra în hoteluri sau restaurante.

Damen deține și un șantier naval la Galați, unde sunt multe lucrări contractate, dar reprezentanții companiei au declarat, pentru Jurnalul, că nu se pot transfera muncitorii de la Mangalia la Galați, deci compania nu are această posibilitate de a rezolva problema viitorilor șomeri.

Damen a anunțat că se retrage din asociere, în august 2023. Compania cere 500 de milioane de euro despăgubiri de la statul român.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×